Georganiseerde burenhulp is mogelijk!
Omdat we als burgers meer voor elkaar moeten gaan doen, worden er allerlei oplossingen bedacht om dat te realiseren. Verschillende websites en diensten worden ontwikkeld, zoals Zorgvoorelkaar.com, Croqqer, Wehelpen.nl en BUUV.nu. De een is meer gericht op zorg, de andere meer op welzijn. Hoewel er in Nederland wordt geroepen dat er al zoveel vrijwilligerswerk gedaan wordt (dat is waar) en dat er toch echt niet meer vrijwilligerswerk van mensen kan worden verwacht, blijkt dat er door dit soort activiteiten steeds weer nieuwe vrijwilligersgroepen worden aangeboord. De vrijwilligersmarktplaatsen spreken voornamelijk aan omdat er geen structurele inzet van mensen wordt verwacht, maar er per klus kan worden gereageerd. Mensen hebben wel een druk leven, maar zijn best bereid nog af en toe wat voor elkaar te doen.
Vanmiddag was ik bij een bijeenkomst van BUUV IJmond (http://ijmond.buuv.nu/), waar de vrijwilligers van BUUV met een high tea en attenties werden bedankt voor hun inzet van het afgelopen jaar. BUUV IJmond bestaat nog maar een jaar, maar er zijn al veel matches ontstaan met enthousiaste vrijwilligers en klanten. Natuurlijk zijn er nog wat aandachtspunten. Zo zijn er toch mensen die commercieel proberen contacten te leggen. Doordat de site continu wordt gemonitord, worden die snel geweerd. Er is extra aandacht voor de bescherming van kwetsbare mensen. Het is niet alleen een elektronisch gebeuren, want er zitten wel degelijk mensen die bemiddelen, vragen kunnen beantwoorden en fysieke prikborden beheren. Kortom, nieuwe mogelijkheden voor vrijwilligerswerk, waar zowel de klanten als de vrijwilligers in sociale zin beter van worden!
Geef een reactie